6
eventuella tillbehör är fria från skador. Kontrollera att ingen kan träffas av eventuella flygande delar
och kör verktyget med maximivarvtal under en minut, för att provköra tillbehören.
•
Vänta alltid tills verktyget har upphört att röra sig innan du lägger ned det. Annars kan du förlora
kontrollen över verktyget.
•
Rengör regelbundet verktygets luftutlopp.
•
Håll verktyget stadigt med båda händerna under arbetet.
•
Använd inte för stort slippapper. Beakta tillverkarens anvisningar för val av slipdyna. Om
slippapperet går utanför sliphuvudet kan följden bli personskada eller skada på underlaget.
•
Använd aldrig mer än ett tillsatsrör.
•
Använd alltid kraftiga handskar och skyddsglasögon vid arbete med tak-/väggslipen.
•
Använd inte löst sittande kläder, slipsar, halsdukar eller liknande, som kan fastna i rörliga delar.
•
Beakta risken för kast.
•
Använd dammfiltermask P2 och anslut dammfilterutsuget till dammsugare.
Märkning på maskinen
Märkning Betydelse
Märkning
Betydelse
V
Volt
Hz
Hertz
~
Växelström
W
Watt
n
o
Varvtal/slagfrekvens
obelastad
v/min eller s/min Varv eller slag per minut
Skyddsklass II
Läs alltid bruksanvisningen, för att minimera
risken för personskada.
Använd hörselskydd.
Använd skyddsglasögon.
TEKNISKA DATA
Märkspänning
230 V ~ 50 Hz
Effekt
600 W
Varvtal
0–1000 v/min
Slipdynans diameter
215 mm
Slippapperets diameter
225 mm
Rördiameter
32 mm
Längd utan tillsatsrör
1,23/1,65 m
Längd med tillsatsrör
2,20 m
Vikt utan tillsatsrör
4,5 kg
Vikt med tillsatsrör
5,0 kg
Skyddsklass
II
Ljudeffekt LwA
96 dB(A), K=3 dB
Ljudtrycksnivå LpA
85 dB(A), K=3 dB
Vibration
2,93 m/s², K=1,5 m/s²
Använd alltid hörselskydd!
Det deklarerade värdet för vibration, som har uppmätts i enlighet med standardiserad testmetod, kan
användas för att jämföra olika verktyg med varandra och för en preliminär bedömning av exponering.
VARNING!
Läs Den faktiska vibrationsnivån under användning av elverktyg kan skilja sig från det angivna totalvärdet
beroende på hur verktyget används. Identifiera därför de säkerhetsåtgärder som krävs för att skydda
användaren baserat på en uppskattning av exponering i verkliga driftförhållanden (som tar hänsyn till alla
delar av arbetscykeln såsom tiden när verktyget är avstängt och när den körs på tomgång, utöver
igångsättningstiden).
Summary of Contents for 210-257
Page 33: ......